مقالات

6 سیاست ترافیکی برای سازگاری خیابان های شهر با پاندمی کرونا

نویسنده: اقای داود اسدپور/جمعه, 14 آذر,1399/دسته ها: مقالات

رتبه بندی این مطلب:
3/7

6 سیاست ترافیکی برای سازگاری خیابان های شهر با پاندمی کرونا


 

در پاسخ به سوال نوشتار قبلی، آنچه در عواقب اقدامات ترافیکی شهرهای مختلف در جهان در دوران کرونا بر می آید، تغییر در عادات شهروندان است که می تواند با حصول نتایج مطلوب از این اقدامات، موجب تغییر در رفتارهای ترافیکی شهروندان و بهبود شرایط آب و هوایی و کاهش آلودگی شود. در ادامه به شش سیاست مهم ترافیکی در شهر لندن و چند شهر دیگر جهان پرداخته می شود.
 

همانطور که مردم نحوه کار، مطالعه و لذت بردن از اوقات فراغت را در دوران پاندمی تغییر می دهند، مقامات شهری نیز نحوه دسترسی به حمل و نقل را تغییر می دهند. تأمین وسایل حمل و نقل عمومی در شهر لندن به دلیل تقاضای کم سابقه کاهش یافته است و دفتر شهردار لندن طرحی با نام «فضای خیابان» تدوین کرده است که می تواند افراد بیشتری را در سفرهای ضروری قادر به پیاده روی و دوچرخه سواری کند. از سیاست ها و ابزارهای این طرح، «گسترش مسیرهای پیاده روی، محدود کردن رانندگی در خیابان های تجاری و افزودن خطوط  اضافی تردد دوچرخه به این خیابان هاست». این طرح خیابان های اصلی شهر لندن را بر اساس سیاست های جدید در زمان همه گیری ویروس کرونا متحول کرده است. از جزییات آن می توان به این موارد اشاره کرد: 1) این طرح  مسیرهای اصلی خیابان و فضاهای پارکینگ  را در جوار پیاده روهای عریض و مسیرهای دوچرخه ای که از پیش موجود  بودند، مورد استفاده عابران و دوچرخه سواران قرار می دهد تا شهروندان با ایمنی بیشتری بتوانند فاصله اجتماعی را رعایت کنند. از اقدامات دیگر این طرح 2) احداث شبکه راهبردی مسیرهای دوچرخه با استفاده از امکانات و ابزارهای موقت، 3) ایجاد مسیرهای جدید به منظور کاهش ازدحام در تونل های زیرزمینی قطار شهری، 4) تغییر مکانسیم چراغ های راهنمایی به منظور کاهش مدت زمان انتظار برای عبور از تقاطع ها و 5) محدود شدن برخی خیابان ها صرفاً برای عبور و مرور اتوبوس و دوچرخه در ساعات معینی از روز است. 6) همچنین در این طرح فضای بیشتری در اختیار عابران پیاده قرار می گیرد تا از ازدحام جمعیت در محل های شلوغ حمل و نقل همچون پایانه ها و ایستگاه های اتوبوس کاسته شود. این اقدامات به منظور کاستن از احتمال مواجهه با خطر ویروس کرونا برای شهروندانی است که سفرهای درون شهری انجام می دهند.

طرح های مشابه در شهرهای دیگر جهان نیز اجرا شده است. به طور مثال پاریس در دوران کرونا، 650 کیلومتر مسیر جدید دوچرخه ایجاد کرده و فضای قبلی اختصاص داده شده به اتومبیل ها کاهش یافته است. در شهر میلان ایتالیا نیز 35 کیلومتر خیابان که به طور رسمی توسط اتومبیل ها استفاده می شود، به مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری تبدیل شده است. در شهر بوگوتا پایتخت کلمبیا  نیز مدیران شهری، 130 کیلومتر خیابان را از حمل و نقل موتوری آزاد کرده اند.
 

این تغییرات موقت می تواند تقاضای کلی برای سفرهای موتوری را به خوبی در آینده کاهش دهد. با داشتن هوای پاک تر و پیوندهای اجتماعی قوی تر، از هر ده نفر شاید یک نفر خواهان این باشد که زندگی پس از همه گیری کرونا به حالت قبلی برگردد. کاهش تعداد وسایل نقلیه دیزلی و بنزینی، ایجاد و تخصیص فضای بیشتر برای پیاده روی مردم، دویدن و دوچرخه سواری در خیابان های شهر و تعیین فضای سبز بیشتر برای ساکنان تا بتوانند از محیط لذت ببرند، می تواند مناطق شهری را برای همیشه شادتر کند.

پایان / الف

تعداد نمایش ها (31)/نظرات (0)

Search
آمار بازدید
دی ان ان