مقالات
یک سال و یک ساعت ...

یک سال و یک ساعت ...

خلاقیت، گردشگری و بهره مندی از فرصت های همسایگی تبریز 2018

نویسنده: فاوا فاوا/جمعه, 15 دی,1396/دسته ها: مقالات

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

 

سال 2018 میلادی آغاز شد و یکی از رویدادهای مهم گردشگری در همسایگی شهر ارومیه به وقوع پیوست. شهر تاریخی تبریز تحت عنوان تبریز 2018، به مدت یک سال پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی خواهد شد و این رویدادی قابل توجه است. آماده سازی زیرساخت های گردشگری، مناسب سازی فضاهای شهری و توسعۀ فرهنگ عمومی برای میزبانی از چنین رویدادی در سطح جهان اسلام با پشتوانۀ تاریخی و فرهنگی، زمینه را برای تبریز مهیا کرده تا از بین کشورهای اسلامی جهان و شهرهای بزرگ و کوچک جهان اسلام میزبانی این رویداد را عهده دار شود.
 

در چنین شرایطی فرصتی که ایجاد می شود می تواند پهنۀ گسترده تری را نسبت به موقعیت تبریز در بر بگیرد. شهرهای متوسط و بزرگ اطراف تبریز به سهم خود می توانند از این موهبت اقتصادی و فرهنگی بهره مند شوند. ارومیه در نزدیکی شهر تبریز یکی از این شهرهایی است که می تواند خود را به گردشگرانی که به تبریز سفر می کنند بشناساند و از ظرفیت گردشگری شهر تبریز به دلیل مسافت کم بهره ببرد. این در شرایطی است که فرصتی برای شناساندن این شهر نزد گردشگران فراهم آید. در این میان شاید گفت «صنایع خلاق» اهمیت به سزایی دارند و نمایاننده و شناسانندۀ شهر هستند. مادۀ اولیه و اساسی صنایع خلاق، ایده های خلاق و خلاقیت است و طبق تعریف یونسکو به چهار دسته تقسیم می شوند: 1- میراث فرهنگی ملموس و ناملموس 2- انواع هنرهای نمایشی و تجسمی 3- رسانه ها (دیداری، شنیداری و چاپی) 4- آفرینش های کارکردی (طراحی های داخلی، گرافیک، مد، نرم افزار، تبلیغات و پژوهش ها).


 

جذابیت شهرهای اسلامی و شهرهای ایران برای گردشگران خارجی ابعاد متنوعی می تواند داشته باشد. اما یکی از این جذابیت ها، جاذبه های فرهنگی، سبک زندگی مردم مشرق زمین، اماکن و ابنیۀ تاریخی و فرهنگی و مذهبی، آداب و رسوم، تولیدات و صنایع دستی و خانگی نظیر فرش، گلیم، زینت آلات و ... ، نوع پوشش های محلی، خوراکی ها و مزۀ غذاهای بومی سرزمین های شرق و حتی رنگ ادویه جات بازارهای تاریخی شهرهای ایران می تواند در ذهن گردشگران خارجی خاطره ای به یاد ماندنی بیافریند. گرفتن یک عکس در کنار آبنمایی در مقابل کاشی کاری های فیروزه ای رنگ با جلوه ای سرشار از غنای حسی چیزی نیست که در هر جایی از این کرۀ خاکی بتوان سراغ آن را گرفت. هر شهری هویتی دارد، هر هویتی روحیه ای را داراست و مجموعۀ پیکره، سیما و چهرۀ هر شهر در تلفیق با یکدیگر روحیۀ آن شهر را شکل می دهد و زمینه را برای هویتمندی آن شهر می آفریند. مکانی موفق به نمایاندن جاذبه های خود به غیرشهروندان خواهد بود که در تقویت روحیۀ شهر و تبلیغات آن موفق عمل کند.


 

امید است که بتوان در مدت یک سالۀ 2018 میلادی از مواهب و ظرفیت های گردشگرپذیری شهر تبریز و موقعیت شناخته شدۀ آن در جایگاه پایتخت فرهنگی جهان اسلام بهره جست و با توجه به بُعد پایین مسافتی تبریز و ارومیه و اخذ تدابیر خاص همچون بهره گیری از امکانات حمل و نقل هوایی ویژۀ گردشگران خارجی بین این دو شهر و تبلیغات موهبت های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و طبیعی ارومیه در پایانه ها، فرودگاه ها و اماکن تفریحی و اقامتی تبریز فرصت شناساندن شهر زیبای ارومیه به گردشگران خارجی مهیا شود. این مستلزم تدبیر و اقدامات سنجیده و کوتاه مدتی است که سازمان های متولی امر می توانند به عنوان فرصتی ویژه به آن نگاه کنند.

تعداد نمایش ها (37)/نظرات (0)

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
Search
دی ان ان