مقالات
پیاده راه؛ گامی در تحقق شهر انسان محور

پیاده راه؛ گامی در تحقق شهر انسان محور

ویژگی‌های "پیاده‌راه" و معرفی نمونه‌های ایران و جهان

نویسنده: فاوا فاوا/پنجشنبه, 24 اسفند,1396/دسته ها: مقالات

رتبه بندی این مطلب:
5/0

پیاده راه؛
گامی در تحقق شهر انسان محور

 

 

تعریف پیاده راه:
پياده راه ها، معابري با بالاترين حد نقش اجتماعي هستند که در آن ها تسلط کامل با عابر پياده بوده و از وسايل نقليه موتوري تنها به منظور سرويس دهي به زندگي جاري در مسیر استفاده مي شود. پياده راه ها رویکردی براي توسعۀ فعاليت جمعي به خصوص در ارتباط با اقتصاد شهري، کيفيت محيطي و سلامت اجتماعي اند.

 




ویژگی ها:
شاید بتوان فضای شهری مشابه به «پیاده راه» را در بازارهای سنتی ایرانی جستجو کرد و یافت. با درک اهمیت شاخص های بازارهای قدیمی، به اهمیت «طراحی پیاده راه» با توجه به خطی بودن آن همچون بازار پی خواهیم برد: 

1- محصور بودن: بازارهای سنتی ایران فضایی محصور و حتی سرپوشیده بودند که شگفتی ورود به این فضا از همان سردر بازار آغاز می شد و تداوم می یافت. پیاده راه نیز باید محصوریت بالایی داشته و ورودی یک پیاده راه می بایستی از شگفتی و جذابیت معمارانه برخوردار باشد و حس دعوت کنندگی را برای عابر پیاده ایجاد کند.

2- تنوع و ترکیب فضاهای داخلی: فعالیت هایی که در پیاده راه استقرار می یابند، می بایستی از تنوع بالا برخوردار و به نیازهای شهروندان پاسخگو باشند.

3- برخوردار از مقیاس انسانی: همانطور که بازارها برای انسان و عبور و مرور او طراحی می شد، پیاده راه نیز باید دارای مقیاس انسانی باشد و نیازهای فیزیکی، اجتماعی و روانی انسان را برآورده سازد.

4- تعلق داشتن به فضا: عابر پیاده وقتی وارد فضای پیاده راه می شود، علاوه بر تصویر ذهنی خوشایند از فضا، باید اشتیاق بازگشت دوباره به آن فضا را داشته باشد و با آن فضا ارتباط روانی برقرار کند.

5- جهت یابی و خوانایی: همانطور که بازارهای قدیم ایران از سراها، راسته ها و تیم ها و تیمچه ها تشکیل می شدند و مسیریابی برای هدایت از فضاهای کوچک به فضاهای بزرگ آسان بود، پیاده راه نیز باید دارای خوانایی و جهت یابی آسان باشد و فضا از حالت یکنواختی خارج گردد.

6- جنبه های زیست محیطی: ردپایی که انسان از خود در محیط زندگیش به جا می گذارد، نباید در تناقض با ارزش های محیط زیست باشد. حفاظت از گونه های سبز، پیشگیری از آلودگی هوا و آلودگی صوتی و استفاده از درخت و آب، مصادیق بازآفرینی طبیعت در محیط های کوچک شهری همچون پیاده راه می تواند تلقی گردد.

7- اجتماعی بودن: همانطور که بازارها از شمول اجتماعی گسترده ای برخوردار بوده اند، امروزه پیاده راه ها نیز می توانند جامعیت پذیری مطلوبی را در شهرها به نمایش گذارند.

8- خرید کردن در کنار فعالیت های سرگرم کننده: پیاده راه ها همچون بازارهای سنتی با برخورداری از کاربری های متنوع تجاری، تفریحی، مذهبی و فرهنگی، محیط های جذابی را در شهر شکل می بخشند.

9- قرارگیری در مرکز شهر: معمولاً پیاده راه ها در مرکز شهر طراحی می شوند و طرح این مسیرها باعث احیای فضاهای تاریخی و تجاری مرکز شهر نیز می شود و ارزش های بافت تاریخی شهر را برجسته و معاصرسازی می کند.

10- سازگاری کاربری ها: کاربری های پیاده راه می بایستی با یکدیگر سازگار و هماهنگ عمل کنند.

 

تعداد نمایش ها (210)/نظرات (0)

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
Search
آمار بازدید
دی ان ان