مقالات
طرح های اجرایی در پیاده راه آکسفورد لندن

طرح های اجرایی در پیاده راه آکسفورد لندن

نویسنده: فاوا فاوا/ﺳﻪشنبه, 14 فروردین,1397/دسته ها: مقالات

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

طرح های رونمایی شده از پیاده راه سازی خیابان آکسفورد لندن در سال 2018

 

مترجم: حسین حمیدی (کارشناس ارشد شهرسازی)

بخش غربی خیابان های مهم تجاری لندن به منطقۀ پیاده مدار تبدیل می شود. یکی از جذابیت های این محدوده از لندن، هنر عمومی یا Public Art است که سراسر فضا را تسخیر خواهد کرد. «صادق خان» شهردار لندن از آغاز عملیاتی شدن طرح هایی خبر داده است که محدودیت های ترافیکی را در خیابان آکسفورد تا پایان سال 2018  اعمال می کند. در واقع می توان گفت با اقدامات این طرح ها مجوز ازدحام انسانی این خیابان ها برای اولویت بخشیدن به پیاده مداری صادر شده است. هنرهای تجسمی و بصری، پیاده راهی را به تصویر می کشد که در امتداد خیابان آکسفورد دیده می شود و هنرهای بصری با نگاره های رنگی که بر روی مسیر پیاده راه ترسیم شده و همچنین با احجامی که بر بالای مسیر پیاده راه معلق مانده اند، توالی خاصی را در مسیر به نمایش می گذارند. خیابان آکسفورد لندن به دلیل حضور میلیون ها بازدید کننده در سال از فضاهای شهری مشهور جهان است و تنها در بیش از یک سال گذشته بخش نمادین خیابان غربی آکسفورد به بولوار بدون خودرو و پیاده مدار تبدیل شده است. این در حالی است که شهردار لندن حضور در این خیابان را لحظات بسیار شگفت انگیز در پایتخت یاد می کند.


 

خیابان آکسفورد لندن یکی از شلوغ ترین خیابان های تجاری اروپا است و برآورد می شود روزانه 500 هزار عابر پیاده در طول روز در سرتاسر آن قدم بزنند.

در حال حاضر عابران پیاده دو فضای ترافیکی را در اختیار دارند و این بدین معنی است که خریداران، گردشگران، ساکنان و کسبۀ خیابان باید با رفت و آمد تاکسی ها، کالسکه های کوچک، اتوبوس ها و دوچرخه ها مبارزه کنند.

در طرح پیشنهادی جدید، اتوبوس ها دوباره راه اندازی می شوند و رتبۀ تاکسی ها بالا می رود. علاوه بر این سطح خیابان با سطح پیاده روها همتراز می شود تا مسیر پیاده راه برای استفادۀ ویلچر از قابلیت دسترسی بیشتری برخوردار باشد. الزامات این طرح بیان می دارند که در این ناحیه تردد دوچرخه ها کاهش بیابند. با وجود این، مشاوران طرح های پیاده راه آکسفورد، اجرای مسیر جدید ویژۀ دوچرخه را در طول خیابان های موازی هر دو طرف خیابان آکسفورد پیشنهاد می دهند تا در تابستان 2018 اجرا گردد. خیابان هایی که در امتداد دو طرف خیابان آکسفورد و به موازات آن وجود دارند، نسبت به آن آرام تر هستند و موقعیت مساعدتری را برای تردد دوچرخه ها فراهم می کنند.

25 طرح پیاده راه در لندن وجود دارد که خیابان آکسفورد با آن ها همسو خواهد بود و تمامی این پیاده راه ها با توالی میدان های عمومی که در میان پرسپکتیوی از درختان و نیمکت ها قرار گرفته اند، انطباق می یابد. ترافیک سواره همچنان در نقاط خاصی در طول مسیر شمال به جنوب شهر در جریان است. قطعه ای از «هنر عمومی» در مسیر خیابان آکسفورد سفارش داده شده است تا فضای خطی جدیدی را به طول 800 متر بیافریند.



 

سابقۀ موضوع:

بحث بر سر پیاده مدار شدن خیابان آکسفورد در نتیجۀ پیاده روهای مسدود شده، سوزش چشم شهروندان به دلیل آلودگی هوا و تعداد بالای تصادفات رانندگی، به سال های پیش باز می گردد. بین ژانویۀ 2012 و سپتامبر 2015 یکی از عابران پیاده یک هفته درگیر یک تصادف بود و در ماه مه 2016 عابر پیادۀ دیگری با تصادف مرگباری در همین خیابان دست به گریبان بود. این خیابان در گذشته برای مدتی تبدیل به پیاده راه شده است و معمولاً آخر هفته ها تا تعطیلات سال نو اجرا می شود. علاوه بر آن، پیشنهادهای یکی از مشاوران طرح در این دوره های آزمایشی برای پیاده راه شدن خیابان آکسفورد با هدف امن تر شدن این خیابان و افزایش جذابیت آن برای بازدیدکنندگان اجرا شد.

 

نتایج قابل پیش بینی:

محدود کردن ترافیک، به کاهش آلودگی هوای خیابان که به طور گسترده ای شایع شده است، کمک می کند و این موضوع با توجه به سطح بالای دی اکسید نیتروژن، به طور مشهودی در فهرست جهانی خیابان های شدیداً آلوده دیده شده است. برخی طرح ها در زیر زمین اجرا می شوند تا ظرفیت ایستگاه های زیرزمینی لندن را در خیابان «باند» و مسیر «دادگاه توتنهام» افزایش دهند. این طرح بخشی از پروژۀ «حمل و نقل برای لندن» (TfL) است که با عنوان «سطح بی سابقۀ سرمایه گذاری در بخش مرکزی لندن» شناخته می شود.

 

چگونگی اجرای طرح:

پروژۀ «حمل و نقل برای لندن» جلسۀ مشاوره ای را برای آیندۀ خیابان آکسفورد در آوریل 2017 برگزار کرد و بیش از 12000 پاسخ دریافت نمود. طرح پیاده راه سازی خیابان آکسفورد در سه مرحله اجرا خواهد شد:

1- بخش غربی تا پایان سال 2018 به اتمام می رسد.

2-  بخش شرقی میان سیرک آکسفورد و جادۀ دادگاه توتنهام تا دسامبر 2019 تبدیل به پیاده راه خواهد شد.

3- بخش پایانی این طرح تا آخر سال 2020 به طور کامل تبدیل به پیاده راه خواهد شد.

 

برآورد هزینه:

هزینۀ سه مرحله از طرح پیاده راه سازی خیابان آکسفورد، 60 میلیون پوند انگلیس معادل حدود 84 میلیون دلار آمریکا برآورد شده است. TfL امید دارد که این طرح با سرمایه های بخش دولتی و خصوصی مورد پشتیبانی قرار گیرد.

 

منبع:

https://www.dezeen.com/2017/11/06/plans-unvieled-to-turn-londons-oxford-street-into-a-traffic-free-art-filled-pedestrian-zone-by-end-of-2018/

 

تعداد نمایش ها (86)/نظرات (0)

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
Search
آمار بازدید
دی ان ان