مقالات
شناخت حضرت فاطمه زهرا (س) از منظر قرآن و معصومین

شناخت حضرت فاطمه زهرا (س) از منظر قرآن و معصومین

نویسنده: فاوا فاوا/دوشنبه, 16 بهمن,1396/دسته ها: مقالات

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نگارنده: دکتر سیامک مختاری
معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر ارومیه

شناخت سزامند فاطمه زهرا (س) با تأمل در قرآن و سخنان معصومین (ع) محقَّق می گردد. فاطمه در قرآن به عنوان «کوثر» توصیف شده است و خداوند به پیامبرش می فرماید: ما به تو کوثر عطا کرده ایم. کسی می تواند جرعه ای از کوثر برگیرد که تکاثر و علاقه به فزون طلبی و افزودن داشته ها به هر قیمت، تمام وجودش را فرانگیرد، چنانکه کسی می تواند اهل ایثار باشد که استئثار و ویژه خواری برایش اهمیت نداشته باشد. فاطمه (س) فرماید: «حبّبَ الیّ من دنیاکم ثلاث : تلاوت کتاب الله و النظر فی وجه رسول الله و الانفاقُ فی سبیل الله» (دلائل الامامه، ص 66) فاطمه (س) خیرِ کثیرِ رو به تزاید می باشد.
دوران حیات دنیوی فاطمه (س) تقریباً با دوران نزولِ وحی مقارن بود. حدوداً با شروع نزول قرآن به دنیا آمده و با وفات پیامبر (ص) و اتمام نزول وحی تشریعی از دنیا رفته است.

وحی و نبوتش حسب، جود و فتوتش نسب             قصه ای از مروتش سوره هل اتی کند

آن حضرت (س) باطن و حقیقت و شب قدر بود چنانکه امام صادق (ع) در تفسیر سوره ی مبارکه ی قدر فرماید: «امّا اللیله فاطمه و القدر الله فمن عرف فاطمه ادرک لیله القدر»

لیله قدر اولیهء نور نهار اصفیا                                صبح جمال او طلوع از افق علا کند

شب قدر شبی است که باید با آن سنخیّت پیدا کرد تا متناسب با معرفت وَ سعه ی وجودی ادراک نمود

تو لیله الفبری برو تا لیله القدری شوی               چون قدر مرا رواح را کاشانه شو کاشانه شو
                                                                                                           دیوان شمس

شناخت فاطمه (س) نیز فاطمی شدن می خواهد باید تدریجاً سنخیّت پیدا کرد و در حدّ و توان خود همراهی داشت هر چند آن حضرت (س) در قلّه ی مناقب و مکارم واقع است ولی باید با استمداد از الطافش خود را بالا کشید و اوج گرفت.
ما بدان مقصد والا نتوانیم رسید                                   هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند

و گرنه:
وَهم به اوج قدس ناموس اِله کی رسد                          فهم ِ که نعت بانوی خلوتِ کبریا کند

قرآن در آیات تطهیر، مباهله و آیات دیگر به جایگاه والای فاطمه (س) اشاره فرموده است. آن حضرت (س) عین طهارت می باشد و اراده تکوینی خداوند بر این قرار گرفته که آن ذوات مقدسه ی خمسه ی طیّبه از هر گونه آلودگی ظاهری و باطنی و شک و شرک مبرّا و منزّه باشند: «انّما یرید الله لیُذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیراً» (احزاب، 33)

پیامبر (ص) می فرماید: «ملأ الله قلبها و جوارحها ایماناً و یقیناً» خداوند تمام وجود فاطمه (س) را از ایمان و یقین سرشار ساخته است. تمام وجود فاطمه (س) با ایمان تنیده شده است.
چنان ز خویش تهی گشتم و زجانان پُر                        که گر ز پوست درآیم تمام خود اویَم

همانگونه که پیشتر اشاره شد برای شناخت صائب فاطمه (س) احادیث مأثوره از معصومین علیهم السلام نیز منبع ارزشمند و قابل تأمّلی به شمار می ایند. پیامبر اکرم (ص) سخنان افق گشا و دقیقی در توصیف فاطمه (س) دارد «باغبان نام تو را تا که ترنّم می کرد. همه ی باغ تبسّم می کرد » آن حضرت (س) در وصف فاطمه (س) فرماید: «ان الله یرضی لرضی فاطمه و یغضب لفضیها» خداوند با رضایت فاطمه (س) خوشنود و با نارضایتی و غضب فاطمه (س) ناخشنود می گردد. این حدیث شریف در توصیف شأن و جلال فاطمه پُر نکته و عمیق می باشد.

انسان در مسیر اعتلا و کمال نهایتاً به مرتبه ای می رسد که از رضایت خداوند راضی و از ناخشنودی خداوند نیز ناراضی می گردد و به مقام رضا می رسد.
من از درمان و درد و وصل و هجران                            پسندم آنچه را جانان پسندد

چنانکه حافظ گوید:
در دایره قسمت ما نقطه ی تسلیمیم                       لطف آنکه تو اندیشی، حکم آنکه تو فرمایی

حضرت فاطمه (س) به عنوان انسان کامل به این مرتبه رسیده بود ولی فراتر از این رضا و غضب خداوند معطوف به رضایت و نارضایتی فاطمه می شود و این ممکن نیست مگر با برخورداری از عصمت. آن بانوی بزرگوار معصومه بود و حجّت خداوند بر حجتهایش. امام فخر رازی گوید:
در همه ی اصول و گزاره های کلامی شکّ کردم غیر از عصمت فاطمه (س)
تو عصمت خدایی و در عالم وجود                         خشم و رضای اوست به خشم و رضای تو
دستت اگر نه دست خدایی است از چه رو                 بوسد به افتخار نبی دستهای تو

دست فاطمه (س) دستی خدایی است چنانکه گفتار و کردارش نیز حکایت از تخلّق به اخلاق الهی و خدازیستی دارد.
صورت شاهد ازل معنی حُسن لم یزل                     وَهم ؛چگونه وصفِ آئینه حق نما کند

پیامبر (ص) می فرماید: «سُّمیت فاطمه لانَّ الخلق فطموُا عن معرفتها»
تمام وجود فاطمه (س) خدایی شده بود از این رو رضایت و غضبش موجب رضا و غضب خدا بود
بهر یزدان می زید نه بهر گنج                                      بهر یزدان می مُرد نه از خوف رنج

و تمام حرکات و سکناتش شهادت بر وحدانیت خداوند بود
پس چنان کن فعل خود کآن بی زبان                             باشد اشهد گفتن و عین بیان
رسول گرامی (ص) در توصیف فاطمه (س) فرماید: "نور ابنتی فاطمه من نور الله"

نور دخترم از نور خداوند برگرفته می باشد. فاطمه (س) مظهر «الله نور السموات و الارض» می باشد.
نور حق ظاهر بوَد اندر ولی                                      نیک بین باشد اگر اهل دلی

در زیارت فاطمه (س) می گوئیم: "السلام علیک ایتها الحورا، الانسیه و المحدثه العلیمه ". آن بانوی دو سرا محدّثه بود و در دوران کوتاه پس از رحلت پیامبر (ص) فرشته ی امین وحی بر محضرش نازل می شد و مطالبی که مکتوب آن ؛ مصحف فاطمه (س) می باشد بر حضرت (س) بیان می کرد و علی (ع) آنها را مرقوم می فرمود. آن حضرت (س) نه فقط بقیّه النّبی که بقیّه النبوه بود و کمالات پیامبر (ص) در وی جلوه گر! غیر از رسالت تشریعی که رسول گرامی خاتم انبیاء علیهم السلام بود چنانکه آیت اله گلپایگانی گوید:
حوت خلال رسول الله اجمعها                                      لو لا الرساله ساوی اصلها الثمر
مطلع نور ایزدی، مبدأ فیض سرمدی                           جلوه ی او حکایت از خاتم انبیاء کند
قبله ی خلق روی او کعبه عشق کوی او                      چشم امید سوی او تا به که اعتنا کند

 

تعداد نمایش ها (18)/نظرات (0)

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
Search
دی ان ان