مقالات
حضرت زینب (س) "شاهدی همپای سلطان شهیدان وفا"

حضرت زینب (س) "شاهدی همپای سلطان شهیدان وفا"

نویسنده: فاوا فاوا/دوشنبه, 02 بهمن,1396/دسته ها: مقالات

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

حضرت زینب (س) " شاهدی همپای سلطان شهیدان وفا "

"عاشورا" آنگونه كه ازمضامين زيارت "وارث" و زيارت "عاشورا" نيز بر مي آيد آغاز نبود، بلكه "ادامه" و مقطعي بسيار مهم و حساس ازيك فرايند، و برشي چشم گير و خيره كننده ازيك امتداد بود و زينب ( س) پس ازشهادت برادرش حسين( ع) ادامه دهنده اين مسير . با شهادت حسين( ع) كاروان "  حسيني" به راه افتاد و در پيچ و خم اعصار و قرون اين قافله هنوز راه مي سپارد  و پيش مي رود، تا هميشه تاريخ. " اشهد انك نور الله الذي لم يطفا و لا يطفا ابدا و اشهد انك وجه الله الذي لم يهلك و لايهلك  ابدا" . كاروانسالار اين قافله از يازدهم محرم فراتر از زن و مرد ، يك حقيقت مانا بود كه در صورت" زينب (س) " جلوه كرد و او در محضر امام و برادر زاده اش حضرت سجاد(ع) سرپرستي اين كاروان و تبيين عيني  و عملي مفهوم عاشورا را عهده دار شد. او از كودكي چنان رشد يافته بودكه ظرفيت تحمل  چنين" امانتي " را داشته باشد . نقل است : در دوران خلافت پدرش در كوفه ، زينب ( س ) سئوالهايي در مورد مفاهيم قرآني از علي( ع) مي پرسد. علي ( ع) كه  صورت مجسم قرآن و عالم به بطون كلام  وحي مي باشد ضمن جواب، تلويحا اشاره اي به واقعه كربلا مي كندو زينب ( س ) با تانّي و آرامش به پدر عرض مي كند كه : " حدثتني امي بها" مادرم اين سخنان را به من گفته است . درزماني كه زينب ( س)  پنج ، شش سال بيشتر نداشت اين مطالب را از مادرس شنيده . بايد از همان دوران كودكي آماده شود و با فراز و نشيب زندگي و تموجات  آن از نزديك آشنا شود .

كاروان عشق را قاند حسين بن علي است           زينب از اين كاروان تشييع موكب مي كند

جام از آبشخور تقوي و عصمت كرده پر                نخل ايمان بارور از فيضي مشرب مي كند

                                                                                                       استاد عابد

او از همان زمان ولادت به گونه اي چشم گشوده بود كه طاقت رؤيت آفتاب ظهر عاشورا و وقايع عصر و غروب و قيامت غارت را داشته باشدو چنان تعليم داده بودند كه در دارالاماره  كوفه و جامع دمشق خصم راآنگونه وامانده سازد و حقايق را اظهار نمايد . او در دوران خردسالي خطبه  اعجاز گونه مادر رابه خاطر مي سپارد و روايت مي كند. بيست و پنج سال سكوت پدرش رانظاره گر است و شاهد صبر علي چونان "خار در چشم" و "استخوان در گلو" ! و بعد چهار  سال و نه ماه خلافت با آن خون دلهاو عهد شكني و جمود و جهل و شيطنت از طرف كساني كه تحمل عدالت علي را ندارند ، باز در ادامه ،‌مظلوميت برادر بزرگتر را به نظاره مي نشيند  و اينكه چگونه يارانش تنهايش گذاشتند و دين به دنيا فروختند و در ادامه جفا همسر بي وفا چگونه  دلش راكه از جفاي اطرافيان خون بود ، به زهر عداوت و بد عهدي گداخت. و در اين زمان ، زينب بود كه پرستار برادرش بود و شريك آلام حسن مجتبي (ع) با مرگ معاويه وقتي والي مدينه به امر يزيد پيشنهاد بيعت را با حسين ( ع) مطرح مي كند و حسين ( ع ) در دل شب  " خائفا يترقب " ، (قصص، 21) از مدينه خارج مي شود باز زينب (س) همراه و رهيار برادر است و درطول راه و مكه ، انيس و محرم راز  امام و برادر ، موقع  خروج از مكه باز در كنار برادر ، شب عاشورا همراز حسين( ع) و روز عاشورا پسرانش را در ركاب برادر به ميدان جنگ مي فرستد و وقتي پيكر بي جان آنها به خيمه ها آورده مي شود زينب ( س ) چنان متانت  وخويشتنداري ازخود نشان مي دهد كه صبر و تحمل را شرمسار خود مي سازد . او كه موقع شهادت برادر زاده اش بي قرار بود و تسلي دهنده برادر، در شهادت پسرانش به هيچ روي واكنشي ازخود نشان نمي دهد كه  بي تابي و نابردباري از آن تعبير شود و وقتي برادر را در وداع مشايعت مي كند و پس از شهادت، موقع غارت خيام ، برادر زاده را كه به حكمت الهي بيمار است، از ميان لهيب سوزان آتش بيرون مي آورد.  در شام عاشورا ، نگهبان طفلان برادر و ديگر زنان و كودكان مصيبت زده و عزيز از دست داده است . در دل شب با ياد حق و مناجات با خداوند جان زلال خود را بيشتر جلا مي بخشد و طفلان يتيم را چون جان مراقب است.

به يتيمان پدرمرده و افتاده ز پا                        سايه گسترده تر از مرغ همايي زينب

 در يازدهم محرم كه كاروان اسيران اهل بيت به كوفه عازم است زينب ( س) شمع جمع و تسلي بخش دلهاي سوخته و داغدار است . در اسارت سرود دلنشين‌ آزادگي مي سرايد . چرا كه در قاموس عاشورا واژگان معنايي متفاوت  با ظاهر دارند، در فرهنگ حسين ( ع) و زينب ( س ) كه ادامه دهنده آن است، مرگ يعني زندگي و سرپلي براي  نيل به حيات ابدي . شكست يعني پيروزي ،  از بين رفتن جاه و جلال ظاهري يعني عزت و سعادت واقعي و اسارت يعني آزادي و آزادگي . زن نيز يعني آموزگار مردانگي و مروت كه فتوت بايد در محضرش زانو زند تا جوانمردي آموزد و اثبات اينكه : در " نتوانستن " هم " بايستن" هست و در " حضيض " هم مي توان " عزيز " بود . " زينب " فصلي ديگر بر كتاب خواندني عاشورا ضميمه كرد كه همواره  ورق خواهد خورد و آن را" پاياني" نخواهد بود. کتابی که در عین تأثّربار بودن از حماسه لبریز است و خواندنش زندگی‌ساز و رستگاری‌بخش

از مهمترين عوامل مانايي و جاودانگي واقعه عاشورا ، رشادتها و حسن تدبير حضرت زينب (س) مي‌باشدكه در دوران اسارت براي تبيين واقعيت ها از هيچ سعي و تلاشي فرو گزار نكردو اين كه گفته شده :

كربلا در كربلا مي ماند اگر زينب نبود               سر ني در نينوا مي ماند اگر زينب نبود

به واقع چنين است و واقعه عاشورا اگر " حسيني الحدوث "  باشد " زينبي البقاء" مي باشد . اميرالمومنين ( ع ) مي فرمايد: " في  تقلب الاحوال علم جواهر الرجال " ( در دگرگوني روزگار ، گوهر شخصيت مردان شناخته مي شود )، ( نهج البلاغه ، حكمت 217 ) واقعه عظيم عاشورا نيز زمينه اي شد براي  تبلور شخصيت  والاي حضرت زينب ( س  ) و ظهور كمالات منحصر به فرد آن حضرت. بعد از اتمام واقعه عاشورا ، با توجه به شدت بيماري حضرت سجاد( ع) در آن روزها كه  حكمت و مشيت خداوند براي زنده ماندن امام ( ع ) و در امان ماندن چنان اقتضا كرده بود :

 آن مسيح عهد از تقدير رب                         بود سوزان در شرار درد و تب

دل ز درد هجر او بيمار بود                           تن ز تقديرش ولي تبدار بود

بود عذري درد بهر ماندنش                         حكم بر ذرات امكان راندنش

                                                                                   عابد ، ماه در لحاق ، ص 107

مسئوليت سرپرستي آن جمع با اشراف امام سجاد( ع)  بر عهده  حضرت زينب ( س ) بود آن بانوي بزرگوار با اتكا و اتكال به خداوند و استمداد از آن قادر متعال اين وظيفه را عهده دار شدو در شرايطي كه خودش نيز به لحاظ روحي ، مصيبت زده بود و داغ  عزيزترين كسانش را كه از جمله آنها 18 نفر از بني هاشم بودند كه برادران و دو فرزندش نيز در ميان آنها بودندبه چشم ديده و به جان چشيده بودبا امداد الهي به بهترين صورت از بوته امتحان بيرون آمد

با نگاهي به پيشينه پر فروغ حضرت زينب  مي توان گفت :  آن حضرت به لحاظ  اصالت خانوادگي و دودماني بي همتا و در منتهاي كرامت و شرافت مي باشد. والدينش اميرالمومنين ( ع ) و فاطمه زهرا (س) مي باشند كه هيچكس با آنها قابل مقايسه نيست . زينب ( س ) دختر چنين پدر و مادري بوده است و در دوران كودكي در دامان پيامبر ( س) رشد يافته است. در خانه‌ای که قرآن با عبارت: «فی بیوت اَذن الله اَن تُرفَع و یُذکر فیها اسمُه یُسبّح له فیها بالغدوّ و الاصال» (در خانه‌هایی که خداوند فرمان داده است که گرامی داشته و نامش در آنها یاد شود، در آن بامدادان و شامگاهان نیایش او گویند)، (نور، 36) از آن یاد می‌کند

روي زانوي نبي  بنشسته اي                              اندر آغوش علي پرورده اي

ني فقط شمس و قمر را دختري                          بلكه ناموس خداي اكبري

                                                                                           آيت الله وحيد خراساني

هر آنچه جامه عصمت ، هر آنچه حله عفت         همه به قد تو شايا همه به شكل تو شيوا

عزيز مصر وفايي كه  گشته با تو مسلّم              حجاب عصمت يوسف چراغ حسن زليخا

 گهی شوی به سلوک خور سپهر ولایت               چو سایه همقدم پیک باد، بادیه پیما   

پي نظر به نجوم سر شك در مه رويت                 به شب سپهر گشايد هزار چشم تماشا

چه جوهري كه نظيرت نيافت ناقد گيتي               به بحر  گنبد وارون به كان  توده غبرا

                                                                                                           استاد عابد

حضرت زینب ( س) با خردورزي تمام ، چالشها و تهديدها را به فرصت تبديل ، و از فرصت نيز به بهترين وجه استفاده  نمود كه در اين راستا عوامل ذيل موجب نتيجه گيري هر چه بهتر اقدامات حضرت (س) شدند.

1- اعتماد و توكل به خداوند:

حضرت زينب ( س ) در تمامي عرصه ها از خداوند ياري مي جست و فقط  حق را مي ديد در دعايي كه از آن حضرت در شب يازدهم و پس  از اتمام وقايع روز عاشورا نقل شده است مي توان اعتصام و تمسك به خداوند را ديدكه عرض مي كند : يا عماد من لاعمادله . يا سند من لا سند له و ... "

با یاری جستن از خداوند خودش را به قدرت ناپیدا کرانه‌ای متکی می دید که همه قوا در مقابلش هیچند.

2- عقلانيت :

تبديل چالش به فرصت مستلزم تعقل و خردرورزي مي باشد و حضرت زينب ( س ) نيز از گوهر ارزشمند عقلانيت به كمال برخوردار بود و در دوران حيات خود نيز به " عقيله بني هاشم" موسوم و ملقب بود . ابن عباس مي گويد : " حد ثتنا عقيلتنا زينب (س ) " بايد رفتار و رويه اي عاقلانه در نظر گرفت  تا از فرصتها بهترين استفاده را نمود . " فرصت طلبي " و سوء‌استفاده از موقعيت ها مذموم و عملي  غير اخلاقي مي باشد ولي " فرصت سازي " و ... استفاده از موقعيت ها در راستاي اهداف متعالي ممدوح مي باشد و حضرت زينب ( س ) نيز  از اين رويّه بهره گرفت و اگر واقعه عاشورا به تعبير  " سيد قطب "  "الغالبيه في صوره المغلوبيه " بود كه نهايتا حسين ( ع) و يارانش غالب اين مصاف بودند  نقش حضرت زينب ( س ) در اين غالب آمدن مهم و اساسي مي باشد كه با شناخت مبدا، بستر و مقصد  از هيچ كوششي براي تبيين وقايع و تحقق بخشيدن به اهداف و آرمانها فروگذار نكرد.

عاقلي گر خاك گيرد زر شود                       جاهل ار زر برد خاكستر شود

                                                                               مثنوي معنوي

عقلي كه عنايت حق بود و با سرشت زينب ( س ) سرشته شده  بود

عقل دو عقل است اول مكسبي                  كه در آموزي چو در مكتب صبي

عقل ديگر بخشش يزدان بود                       چشمه آن  در ميان جان بود

 از درون خويشتن جو چشمه را                   تا رهي از منت هر ناسزا

                                                                                مثنوي معنوي، دفتر چهارم

عقلانیّت حضرت زینب (س) تعقلی هماهنگ و توأم با عشق بود که در واقع همان «طریقت» و راه مطمئن وصول به حق باشد. عقلی «صراح» و شفاف همراه با عشقی دهنده و بی شائبه

3- شهامت و شجاعت ذاتي :

اشاره شد كه زينب ( س ) در دامان پيامبر (ص ) تربيت يافته بود كه نمونه اعلاي شجاعت بود و از چنان آرامشي در موقعيت هاي سخت برخوردار بود كه به آن حضرت (ص) " ذوقلبين " گفته مي شد و مثل اين كه دو قلب دارد و هيچوقت  دچار اضطراب و نا آرامي نمي شود و نيز دختر علي ( ع)  مي باشد  كه " اسدالله " بود و مادرش فاطمه ( س ) مي باشد كه بعد از رحلت پدر ،  آنگونه از حريم ولايت دفاع نمود و  در راستاي احقاق حق ، خطبه اعجاب بر انگيز خود را در مسجد انشا فرمود. زينب ( س )  نيز با شجاعت و قوت قلب در تمام مقاطع مسير سرپرستي  از كاروان اسرا از عهده مسئوليت بر آمدو امور را به فرجام مطلوب رساند. سخن گفتن در میان جمعی بی خبر از حقیقت و نیز در حضور حاکم خودکامه‌ای مثل یزید با آن رسایی و استدلال شجاعتی فراتر از معمول و متعارف می‌طلبید که زینب (س) به کمال از آن برخوردار بود.

۴-برخورداري از علم و دانش

علاوه بر عقلانيت ، حضرت (س) از علم و دانش موهوب و الهي نيز برخوردار بودكه امام سجاد ( ع ) خطاب به وي مي فرمايد: " عمتي انت بحمدالله عالمه غير معلمه و فهمه غير مفهمه " ( شيخ عباس قمي ، سفينه البحار )

يك وقت علم انسان اكتسابي مي باشد هر چند اين هم اگر درست استفاده شود درجاي خود نيكوست و اگر هم به صورت ابزاري براي نيل به اهداف نفساني استفاده شود كه وزر و وبال است و حجاب اكبر

علم تقليدي و بال جان  ماست                   عاريه است و ما نشسته كان ماست

                                                                      مثنوي معنوي، دفتر دوّم، بیت: 2327

ولي علم زينب ( س )  وراي اين علوم ظاهري بود

ز جوي حسن تو خوبان سبوسبو برده                  به تشنگان ره عشق كرده سقايي

خوشا سعادت آن تشنگان كه راه برند                  به اصل چشمه و آب خوش مصفايي

5- برخوردار بودن از فصاحت و بلاغت

حضرت زينب دختر امير كلام و بيان بود و به مدلول " الولد سنو ابيه" يا " الولد تلو ابيه" ( دختر شاخه‌اي از درخت وجودي پدر يا دنباله رو و امتداد وجودي وي مي باشد) حضرت زينب (س) نيز در سخن گفتن تداعي علي (ع) بود. در كوفه و شام آنگونه به "سحربيان" شهر و مجلس را تسخير مي كند و آنگونه كه شاعر عرب مي گويد: " لزئيرها همت الوجوه متحيّرا"

6-تربيت والدين :

پرورش يافتن در دامان معصومان، موقعيت و زمينه اي مطلوب و بسيار مناسب براي زينب ( س ) فراهم آورده بود تا بتواند مصائب  را تحمل كندو در مواجهه با سختي ها  انفعال نشان ندهد. از همان دوران كودكي بنابر تربيت زينب و آماده ساختن وي براي روياروئي با وقايع عاشورا و پس از عاشورا بوده است، در علم مديريت مي گويند: براي مديريت بحران اولين گام آمادگي است و زينب (س) را از دوران خردسالي براي اين كار آماده كرده بودند و نيز گفته مي شود مهمترين شرط مديريت، مديريت بر ((خويشتن)) مي باشد كه باز زينب (س) اين كنترل خود را در حد اعلي داشت.

در طريق نشر دين و بسط كيش                          با وقار زينبي رفتم به پيش

7- صبر و پايداري

از ديگر امتيازات بانوي كربلا ، صبر و استقامت وي بودكه حوادث سهمگين توان زينب ( س ) را سلب نكرد و او همچنان مصمم و با عزم و اراده تا به فرجام رساندن مسئوليت خود ، استقامت نشان داد ، البته صبر زينب ( س) صبر معنا يابانه بود نه منفعلانه. مولانا گوید:

تا کشی خندان و خوش بار حرج                                     از پی الصّبر مفتاح الفرج

                                                                                      مثنوی معنوی، دفتر ششم

هاتف آن روز به من مژده این دولت داد                       که بر آن جور و جفا صبر و ثباتم دادند

                                                                                                             حافظ

حضرت زینب(س) آراسته به صبر بصیر و «صبر جمیل» بود که قرآن می‌فرماید: «فاصبر صبراً جمیلاً» (پس شکیبایی پیشه کن، شکیبایی نیکو)، (معارج، 5)   

خم به ابرو بر نيفكند از نهيب حادثات                        صبر خود حيران عزم استوار زينب است

ني عجب  گردون  زگردش  مانَد و خاك از مدار           كآفرينش محو صبر و اصطبار زينب است

پايداري در قبال كينه و بيداد و ظلم                           هر كجا بيني نشان و يادگار زينب است

                                                                                      عابد ، مهر در شفق ، ص 116

حضرت زينب ( س ) هم صبر بر طاعت را به كمال داشت و هم صبر در مقابل مصيبت را و اساساً عملکردش بر پایه استقامت و پایداری شکل گرفت.

مواردي كه مي توان به اجمال در ارتباط با مديريت وقايع پس از عاشورا اشاره  كرده عبارتند از:

1- حفظ جان امام عصر ( ع) :

از مهمترين و ارزشمندترين كارهاي حضرت زينب ( س ) محافظت از جان امام سجاد( ع)  بود كه حضرت زينب از همان عصر عاشورا  در اين باره اهتمامي تام داشت و با تمام وجود از جان وي مراقبت مي كرد. درعصر عاشورا و پس از آنكه سپاه ددمنش كوفه قيامت غارت را  درصحراي به خون نشسته كربلا بر پا كردند و در يازدهم محرم موقع عبور دادن كاروان اسرا از پيش پيكر مطهر و بدنهاي بي سر شهيدان و در بين راه و كوفه و شام همواره حضرت زينب مراقب جان امام ( ع ) بود .

2- مراقبت از اطفال و جلوگيري از پراكنده يا گم شدن آنان:

 از ديگر دل مشغولي هاي زينب ( س )  مراقبت ازكودكان و نوعا اسيران بود، حضرت  زينب با برخوردار بودن از " اخلاق حداكثري "  در حد اعلي سهميه ناچيزي غذايي خود را  بعضا به كودكان مي داد و از شدت ضعف، نشسته نماز شب مي خواند همچنين دربين راه چشم بر کودکان داشت كه از قافله عقب نمانند و نيز در مجلس شام كه شخصي خواست دختر امام  حسين ( ع ) را به كنيزي بگيرد حضرت با صلابت و قاطعيت از حقوق دختر حسين ( ع) دفاع و مانع به كنيزي گرفته شدن وي مي شود.

به يتيمان پدر مرده و افتاده ز پا                         سايه گسترده تر از مرغ همايي زينب

3-  حفظ عزت :

از ديگر جلوه هاي حسن مديريت حضرت زينب ( س ) توجه به عزت  و كرامت  حريم امام حسين (ع) بود در عين حال كه اسير بودند و ظاهرا در  هم شكسته ، ولي به واقع مظهر عزت و اقتدار بودند و جلوه اي از عزت الهي. اصولا حماسه حسيني ، حماسه عزت بودو از همان ابتدا، تبلور عزت بود حضرت زينب ( س ) نيز به اين عزت ، عنايت داشت  در راه و كوفه و شام اگر كسي مي خواست به اسيران صدقه بدهد حضرت ( س) مانع گرفتن مي شدو بعضا دختران ميگفتند "  عمتي تقول ان الصدقه علينا حرام" عزتّ موجب ثبات و استحکام می‌شود و اینکه انسان مغلوب هیچ چیز و هیچکس نشود، نه مغلوب هوای نفس و نه دشمن بیرونی. و اصالتاً از آن خداوند می‌باشد که قرآن می فرماید: «انّ العزّة لله جمیعاً» و باید از خداوند طلب کرد و اولیای خدا نیز که متخّلق به اخلاق الهی هستند از عزّت برخور دارند. امام حسین (ع) در دعای عرفه عرض می‌ کند: «یا من خصّ نفسه بالسمّو و الرّفعة، فاولیاؤه بعزّه یعتزّون»، (ای خدایی که ذات خود را به رفعت و عزّت مخصوص گرداندی و دوستدارانش به عزّت او عزیزند)

4- تبيين وقايع : 

از سياستهاي حكومت بني اميه وارونه گزارش دادن  اخبار و وقايع بوده است . حضرت علي ( ع) مي فرمايد :  "الاو ان معاويه قادلمه من الغواة  و عمس عليهم الخبر "، ( معاويه گروهي ازگمراهان را همراه آورده و حقيقت را از آنان مي پوشاند) ، ( نهج البلاغه، خ 51 ) يزيد و ابن زياد نيز چنين رَويه اي را در پيش گرفته بودند. اينكه گفته مي شود در كوفه و شام  واقعه كربلا را به گونه اي انعكاس داده بودند كه گروهي طاغي و " خارجي " بر عليه  حكومت دست به شورش زده اند.  مراد از" خارجي " كسي بود  كه از دين خارج شده است و حجت الهي را به عنوان خارج شده از دين معرفي كرده بودند و «شريح قاضي» هم اين خروج از دين را به عنوان حاكم شرع تائيد كرده بود. زينب (س) در چنين شرايطي وارونه نمايي ها را تبيين مي كرد.

5- تبيين صحيح مفهوم شكست و پيروزي :

از ديگر اقدامات  مهم و ارزشمند  حضرت زينب ( س ) دركوفه و شام، تبيين صائب شكست و پيروزي بود. اينكه هر چند ما به حسب ظاهر شكست خورديم  حسين( ع ) و يارانش به شهادت رسيد، فرزندانش به اسارت گرفته شدندولي اين شكست نيست بلكه عين پيروزي و نصرت است. اگر هدف حفظ اسلام بود  و جلوگيري از خشكيده شدن نهال نوپاي اسلام، با شهادت حسين( ع)  اين هدف برآورده شد. شهادت براي ما كرامت است . ميراثي كه از پيشينيان ما رسيده و  اسارت نيز افتخار است. "  الحمد الله الذي  اكرمنا بالشهاده "

6- تحقير حاكم سلطه : 

در كوفه و شام حضرت زينب با بي اعتنايي و حقير شمردن اقتدار ظاهري حاكمان با آنها سخن مي گويد، پيشينه آنها را مطرح مي كندو درجامع اموي در مجاورت امپراتوري روم و با حضور نماينده آنها خطاب به كسي كه به ظاهر  خود را خليفه مي داند و مي خواند مي فرمايد : " اني لاستصغر قدرك و استعظم تقريعك و استكثر توبيخك " ( سيدبن طاوس ، اللهوف ، ص 83)

7- زير سئوال بردن مشروعيت حكومت: 

حضرت زينب (س) با  خطبه هاي روشنگرانه خود و توضيح عملكرد حكومت غاصب، مشروعيت آنها را زير سئوال برد و فرمود : عملكردتان چنين است، شما فقط خون حسين را نریخیتد كه جگر پيامبر(ص) را  خستيد و رنجانديد  ، اي يزيد! اين از عدالت است كه خانواده تو پرده نشين باشند و ذريه پيامبر (ص)" من بلدا الي بلد" گردانده شوندو در منظر و مرآي عام و خاص به عنوان اسير معرفی شوند؟ چنين كسي مي تواند جانشين  پيامبر خدا باشد؟

8-  ارزش مداري: 

در تمامي مقاطع دوران اسارت ، پيروي از آموزه هاي ديني، تعبد، التزام  به شريعت در جاي جاي سخن و رفتار زينب ( س )  نمود داشته است  و هيچگاه از عمل به شريعت غافل نبود، اهتمام به عفاف و ... آنگونه كه شخصي از كوفيان مي گويد : هيچگاه نديده بودم  زني سرشار از حياو عفاف آنگونه فصيح و بليغ سخن بگويد. البته واضح است که ارزش مداری حضرت زینب(س) مبتنی بود بر بصیرت، خردورزی، زمان شناسی، حق محوری و معالی امور

9- تغيير دادن مفهوم  اسارت

حضرت زينب (س) عملا ثابت كرد كه در اسارت هم مي توان آزاده بود و قيد و بندهاي بيروني نمي توانند هويت متعالي آدمي را به بند بكشند. "شير هم شير بود گرچه به زنجير بود" و " در حضيض ( ظاهري ) هم مي توان عزيز بود" و آنگونه كه در  كوفه اين كلام جاودانه بر زبان مبارك زينب ( س ) جاري مي شود: "ما رايت الّا جميلا" یا در همان مجلس که ابن زیاد می‌گوید: «خدا را شکر که شما را رسوا کرد« در پاسخ می فرماید: «الحمدلله الذی اکرمنا بمحمد(ص) و طهرّ ناتطهیراً لاکماتقول انت، انّما یفتصح الفاسق و یُکذّب الفاجر و هو غیرنا»، (سپاس سزاوار خدایی است که ما را به دین محمد (ص) گرامی داشت و از آلودگی و پلیدی مبرا ساخت، نه آنگونه که تو می‌گویی، بدکار رسوا می‌شود و آلوده دروغ می‌گوید، و آن ما نیستیم، ] بلکه تویی[) ، (تاریخ طبری، ج 5، ص 457)

10- به انفعال كشيدن حاكم سلطه

رهاورد مبارك مجاهدتهاي زينب (س) و همراهانش با محوريت امام سجاد ( ع) اين شد كه در نهايت، يزيد با فرافكني، تظاهر به ندامت كرد و گفت: كارها را ابن زياد به اينجا رساند من نمي خواستم كار به اينجا بكشد و از سر دلجويي برآمدو درمركز خلافت اموي اهل بيت امام (ع) براي شهيدان كربلا مجلس عزا گرفتند.

گریه شام و سحر شکر که ضایع نشد                           قطره باران ما گوهر یکدانه شد

                                                                                                                 حافظ

                                                                                                  الحمدلله رب العالمین

 

 

تعداد نمایش ها (69)/نظرات (0)

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
Search
آمار بازدید
دی ان ان